Cookievoorkeuren
InstellingenIk ga akkoord
A

A

Doelen Communicatiebeleid 2025 - 2027

Op basis van de visie en de missie van SPOA en de kaders zijn de belangrijkste doelen van het communicatiebeleid voor de periode 2025-2027 weergegeven:

Versterken imago SPOA: deelnemers hebben een positief beeld van SPOA en de pensioenregeling

SPOA wil worden gezien als een betrouwbaar en professioneel pensioenfonds van deze tijd, en dat de meerwaarde van SPOA wordt breed gedragen onder deelnemers. Dit komt tot uitdrukking in:

Loyaliteit

• Mate waarin deelnemers bij SPOA aangesloten willen blijven als zij de keus hadden voor andere pensioenfondsen/oplossingen.

Vertrouwen

• het algemeen vertrouwen in het fonds

• inzicht in de persoonlijke financiële situatie en handelingsperspectief

• controle over de klantreis (grip/houvast)

• controle over de persoonlijke financiële situatie

Hoge(re) klanttevredenheid

De correcte uitvoering van de pensioenregeling is mede afhankelijk van administratieve handelingen van deelnemers. Een adequate middeleninzet, duidelijke en gebruiksvriendelijke informatie, instructies en keuzebegeleiding. De dienstverlening en communicatie moeten leiden tot:

Tevredenheid

  • Tevredenheid over pensioenfonds
  • Tevredenheid over financiële prestaties
  • Tevredenheid over de dienstverlening (klantreizen en keuzebegeleiding)

Begrijpelijkheid en gemak

  • ervaren gebruiksgemak in klantreizen (makkelijk en eenvoudig)
  • ervaren gebruiksgemak bij keuzebegeleiding

Verbeteren passendheid van de communicatie en de keuzebegeleiding

De middelenmix, vormgeving en tone of voice van SPOA sluiten aan en bewegen mee met en zijn afgestemd op de verwachtingen van verschillende groepen aangesloten deelnemers. Deelnemers kunnen tevens passende keuzes maken voor hun pensioen. Deelnemers weten welke keuzemogelijkheden ze hebben en kunnen hun pensioenkeuzes maken op basis van voldoende en juiste informatie over de regeling en de keuze daarbinnen. Deelnemers begrijpen de consequenties (voor- én nadelen) van hun keuzes.

Dit geldt met name voor:

Passendheid

  • Aansluiting informatie bij behoefte deelnemer (vorm, inhoud en taalniveau)
  • Aansluiting klantreizen bij situatie deelnemer (vorm en inhoud)
  • Aansluiting keuzebegeleiding bij behoefte deelnemer

Activatie en bereik: deelnemers worden geactiveerd om aandacht te besteden aan hun pensioen

Deelnemers worden op voor hen relevante momenten met voor hen relevante informatie via voor hen relevante kanalen aangezet om actief na te denken over hun pensioen. Bovendien is vergroten bereik een belangrijke randvoorwaarde voor bovengenoemde doelen.


Doelstellingen

In de jaarplannen en projectplannen formuleert SPOA de communicatiedoelstellingen voor de korte of middellange termijn waarmee de beleidsdoelen worden ondersteund. Vanwege het actiematige karakter en de afzienbare termijn van (normaal gesproken) maximaal 1 jaar zijn deze doelstellingen waar mogelijk concreet en meetbaar geformuleerd. Deze doelstellingen worden tussentijds en jaarlijks achteraf geëvalueerd.