Hebt u een klacht?
Stichting Pensioenfonds Openbare Apothekers (SPOA) doet er alles aan om uw pensioenregeling zo goed mogelijk uit te voeren. Toch kan het zijn dat u ergens niet tevreden over bent. Bent u ontevreden dan horen wij dat graag van u middels onze klachtenregeling. Hieronder leest u hoe deze klachtenprocedure verloopt.
Hoe dient u een klacht in?
U dient een klacht in bij onze uitvoeringsorganisatie Visma Idella. Zij verzorgen de administratie van SPOA. Geef duidelijk aan waarom u een klacht heeft en vermeld uw contactgegevens (telefoonnummer en e-mailadres). Dat kan op verschillende manieren:
- via het contactformulier op de website van SPOA
- mail ons via klantenservice@apothekerspensioen.nl
- bel ons via 088 – 230 2317
- Stuur een brief naar: P/a Visma Idella, Postbus 35, 2650 AA Berkel en Rodenrijs
Wat gebeurt er met uw klacht?
U krijgt binnen tien werkdagen een bericht dat uw klacht is ontvangen. Als de klacht wordt ingediend via e-mail krijgt u en direct een ontvangstbevestiging. In de ontvangstbevestiging staat wanneer u een reactie krijgt op uw klachten waar u vragen kunt stellen. Wanneer u niet tevreden bent over de manier waarop u door ons behandeld bent wordt uw klacht uiterlijk vier weken na ontvangst door ons afgehandeld. Bent u niet tevreden over de uitvoering van het pensioenreglement? Dan wordt uw klacht afgehandeld binnen twaalf weken nadat u uw klacht indiende.
Is meer tijd nodig om uw klacht goed te behandelen? Dan informeren wij u over de reden hiervoor en geven wij aan wanneer wij verwachten uw klacht te kunnen beantwoorden.
Oneens met de reactie op uw klacht?
Geef dan binnen vier weken duidelijk aan ons aan waarom u niet tevreden bent. Ook hiervoor kunt u het contactformulier op de website van SPOA gebruiken, e-mailen, schrijven of bellen. Wij leggen uw klacht dan voor aan de Pensioen- en Communicatiecommissie van SPOA. Deze commissie bestaat uit een aantal bestuursleden.
U ontvangt binnen twee weken een ontvangstbevestiging. Daarin staat wanneer de commissie uw klacht bespreekt en een besluit zal nemen. Binnen twee weken nadat de commissie uw klacht heeft besproken, informeren wij u over het besluit van de commissie. Deze terugkoppeling ontvangt u per e-mail of brief. Soms wordt u daarnaast ook gebeld om het besluit van de commissie met u te bespreken. Ook laten wij u weten wat u kunt doen als u niet tevreden bent met het besluit van de Pensioen- en Communicatiecommissie.
Het pensioenfonds streeft ernaar om de behandeling van uw klacht binnen twaalf weken volledig af te ronden.
Geschilleninstantie pensioenfondsen (GIP)
Bent u het niet eens met het besluit van de Pensioen- en Communicatiecommissie van SPOA? En gaat uw klacht over het pensioenreglement? Dan kunt u uw klacht voorleggen aan de Geschilleninstantie Pensioenfondsen. We noemen uw klacht dan een geschil.
Ook kunt u terecht bij de GIP wanneer u binnen tien weken nadat u de ontvangstbevestiging heeft gekregen, of binnen twaalf weken nadat u de klacht heeft ingediend, nog geen antwoord heeft ontvangen. Is de genoemde termijn van tien of twaalf weken overschreden maar wilt u eerst de klachtenregeling doorlopen, dan kunt u na beantwoording van uw klacht door SPOA alsnog uw klacht voorleggen aan de GIP. U kunt tot één jaar na de reactie van de Pensioen- en Communicatiecommissie met uw klacht naar de GIP. Ook kunt u uw situatie op ieder moment voorleggen aan de burgerlijke rechter.
De Geschilleninstantie Pensioenfondsen is bereikbaar via: info@gipcontact.nl
Meer informatie vindt u op: www.geschilleninstantiepensioenfondsen.nl
U kunt de GIP vragen om bemiddeling of advies. Vraagt u om bemiddeling dan probeert de Ombudsman Pensioenen tot een oplossing te komen. Als dit niet lukt, dan kunt u de GIP daarna alsnog vragen een advies uit te brengen. U kunt de GIP ook om advies vragen zonder dat daar bemiddeling aan voorafgaat.
Het advies van de GIP is bindend tenzij u een niet bindend advies wilt. Als het advies niet bindend is, volgt SPOA het advies van de GIP tenzij er volgens het bestuur zwaarwegende argumenten zijn om het advies niet te volgen.
Deze klachtenregeling is vastgesteld door het bestuur van SPOA op 20 december 2024 en na positief advies van het verantwoordingsorgaan, ontvangen op 27 januari 2025, in werking getreden per 1 januari 2025.
Bekijk onze klachtenregeling in pdf.